Stiprus pojūčių masažas pagal Česlovą Lukenską

Mintys apie Kauno paveikslų galerijoje veikiančią Česlovo Lukensko parodą „Kliedesių terminalas“ mano galvoje sukasi jau beveik savaitę. Idėjos ir emocijos, išgyventos ekspozicijos erdvėje, kaip ir pati paroda, išlieka fragmentiškos, prieštaringos ir reikalauja laiko bei apmąstymų. Išties Lukenskas kantresnius parodos lankytojus (ekspozicijai sąžiningai apžiūrėti prireiks bent trijų valandų) įsuka į audringą karnavalą, menininko galvoje įgaunantį vis naujus pavidalus. Taip pat, paroda tampa savotiška kelione laiku, leidžiančia prisiminti ar visai naujai pažvelgti į kultūrines pastarųjų trijų dešimtmečių realijas.  Pats menininkas šią kelionę dalina į penkias dalis ir kiekvienai stotelei suteikia po vis naują pavadinimą: terminalas nr. 1 – Sėkla, terminalas nr. 2 – Skiepai, terminalas nr. 3 – Dauginimas, terminalas nr. 4 – Suvartojimas, terminalas nr. 5 – Kliedesiai.  Visgi, šiame tekste siūlau alternatyvų maršrutą po vieno iš įdomiausių Lietuvos šiuolaikinio meno maištininkų parodą.

Prieš išvykstant

Artėjanti kelionė, net neabejoju, nuraus stogą. Ir visgi, mėgstu prieš besileidžiant į dar nepažįstamus meno laukus, susikrauti daiktus ir pasikrauti informacijos. Nusileidus ekspozicijos salės laiptais susirandu ant mažo staliuko numestą parodos planą ir porai akimirkų stabteliu prie Kęstučio Šapokos teksto. Na, ir turiu pasakyti, kad žiauriai veža. Pabandau vietoj šio žaviai chaotiško Lukensko paveikslo įsivaizduoti klasikinę anotaciją ir neskaniai nuryju mintį. Chesiux parodos pradžiai pasirinkęs Šapoką neprašovė pro šalį – trumputis tekstas tinkamai nuteikia ir minimaliai paruošia parodai, o ir menotyrininkas puikiai įvaldęs menininko kalbą paglosto širdį. Dar nemačiusiems parodos linkiu stabtelti prie šio teksto, o jį sąmoningai ar nesąmoningai praleidusiems, užsukti iš naujo, nes Šapokos žodžiai – oficialus ekspozicijos partneris ir neoficialus jos eksponatas – yra neatsiejama ir svarbi parodos dalis.

Pirma stotelė – Dekoratyvumo saulėlydis

Kaip ir užsiminiau teksto pradžioje, ekspozicija pribloškia savo gausa. Tik įėjus matomi keli televizorių ekranai ir objektai – tai dar ne viskas, už poros sienų kampų slepiasi dar tiek pat, o gal ir daugiau, eksponatų. Visoje šioje verdančioje, degančioje ir sprogstančioje audiovizualinės informacijos masėje į atmintį įsirėžia viena Lukensko išsakyta mintis – „dekoratyvumą reikia nuplėšti per prievartą“. Televizoriuje mirga parodos ir performanso „Mumifikatai“ (2013) dokumentacija: vieną po kito keičia menininko suviniojimo/mumifikavimo ir apie dekoratyvumo egzekuciją pasakojančio Lukensko kadrai. Menininkas išaiškina, kad dekoratyvumas su visu savo žavesiu ir visa savo tuštybe pats niekur nedingsta, ir pasiūlo būdus, kaip jo atsikratyti – suplėšyti, sudeginti, sudraskyti ir turbūt neprieštarautų sulyginti su žeme. Praktiškai „Stabų saulėlydis“ – dekoratyvumas dega, lūžta ir skaudžiai iškvepia paskutinius savo atodūsius po žiauraus uždaužymo, tačiau juk, jeigu būtų tikras, taip lengvai nesunyktų.

Antra stotelė – Ausų spengimas

Stiprus kokteilis ausų skausmui įžiebti: pusė taurės senų garso įrašų, šlakelis viščiukų žviegimo, truputis Lukensko radijo, arbatinis šaukštelis plaktuko kaukšėjimo, žiupsnelis metalinių grandinių trankymo į vonią; viską supilame į abejotinos kokybės ausines. Skamba baisiai, tačiau efektingai. Manau, galėtų puikiai pakeisti parodų atidarymuose dalinamas vyno taures.

Išties Lukensko darbuose neišdildomą įspūdį palieka apgalvota ir išdirbta garsų terpė, ko dažnai galima pasigesti šiandienos performansuose, o kartais ir kine bei teatre. Garsas, ar tai būtų švilpavimas, ar eksperimentinė muzika, ar objektų sąlytis, dažnai menininko darbuose neša bent pusę emocinio svorio ir sugeba išprovokuoti visą jausmų bei pojūčių spektrą – pasišlykštėjimą, tylų kikenimą, nepatogų nejaukumų ir šiurpą. Būtent garso elementas išryškina kiekvieno Lukensko projekto unikalumą, o užsidėjus ausines, norom nenorom esi įtraukiamas į kiekvieną ekraną tarsi į atskirą pasaulį.

Trečia stotelė – Iškreiptas veidrodis

Pakalbėjus apie garsą, reikia pakalbėti ir apie vaizdą – vis dėlto, Lukensko kūryboje svarbos jis taip pat nepraranda. Stotelės pavadinimas „Iškreiptas veidrodis“ atsirado ne šiaip sau, jis mums svarbus dėl keleto priežasčių. Lukensko kūryboje nesunkiai atrasime saviironijos bei savirefleksijos elementus ir socialinių problemų atspindžius. Menininkas žiūri į save, o mes žiūrime į jį – mes žiūrime į jį ir žiūrime į save. Šokiravimo elementas Lukensko kūryboje dažnai pastebimas pirmas, tačiau, mano galva, pirmumą svarbos tvarka ima būtent šis noras ir gebėjimas atsukti veidrodį į visuomenę. Menininko siunčiamas vaizdas dažnai būna paaštrintas ironija ar sarkazmu, tačiau atkoduoti idėjų esmę  – vienas džiaugsmas.

Dar viena stotelės pavadinimo radimosi priežastis – antru numeriu pažymėtas televizoriaus ekranas, kuriame sukasi „Orkestro repeticija“ (2006). Šypseną kelia ironijos persmelkta, tačiau pakili, „Slaviankos atsisveikinimo“ parodija. Vis dėlto, šįkart ne dėl garso, o dėl vaizdinių prieš ekraną prastoviu, kol įrašas prasisuka beveik porą kartų. Lengvabūdiškai skambantis pasidainavimas aštriai kontrastuoja su deformuotomis kompanijos figūromis. Pasitelkęs gana paprastą veidrodinį vaizdo atspindėjimą ir sudvejinimą, Lukenskas iš savo draugų sukuria šiurpinančius, kerinčius ir žvilgsnio atitraukti neleidžiančius mutantus. Kūnai su dvejomis poromis rankų ir dvigubos galvos su trimis akimis – šiandieniai siaubo filmai tokio netikėto ir įsimintino efekto nesukuria net su milijoniniais biudžetais. Mano antrasis palinkėjimas: pasinerkite į šią kelias minutes trunkančią fantasmagorišką fantaziją, tikrai verta.

Finalinė stotelė – Degantys padai

Apžiūrėjus paskutinius retrospektyvos eksponatus pradedu jausti kaip po kelių valandų praleistų ant kojų pradeda mausti pėdas (jau senstu?). Nepatenkinta suraukiu nosį, tačiau mintyse girdžiu įsivaizduojamą tetą sakančią: „Dar jauna. Pastovėsi, kojos nenukris“. Suprantu, kad teta, ko gero, teisi, o dėl įdomių dalykų ir kojų negaila. Taip, ekspozicija galėtų būti šiek tiek mažesnė, griežčiau atsirinkus darbus, ir galėtų būti sukurtos komfortabilesnės sąlygos jos peržiūrai, tačiau siūlau koncentruotis į tai, kas jau yra (o yra gerai).

Justė Vyšniauskaitė

Paroda veiks: 2019 10 24 – 2020 01 12

Kauno fotografijos galerijoje – ketvirto žurnalo Kaunui „Į“ pristatymas ir diskusija
Jau ketvirtą kartą naujai suburta kūrybinė komanda žurnale Kaunui „Į“ siekia įvairiapusiškai tyrinėti procesus, nulemiančius miesto tapatybę. Gruodžio 18...
Tekstilės miniatiūrų bienalėje – mažų formatų kūriniai iš viso pasaulio
V. K. Jonyno namuose-galerijoje (Turistų g. 9, Druskininkuose) gruodžio 13 d., penktadienį, 16.30 val. atidaroma 11-oji tarptautinė tekstilės miniatiūrų...
Maršrutas gruodžio 6 – 8 dienoms
PENKTADIENIS, 12 06 Atvira diskusija ir paskaitos „XX a. architektūrinio palikimo interpretacija“, 9:30 – 17:00Kauno menininkų namai, V. Putvinskio...
Galerijoje „Meno parkas“ – dvi naujos parodos
Gruodžio 12 d., ketvirtadienį, 18 val. galerijoje „Meno parkas“ (Rotušės a. 27) vyks dviejų parodų atidarymai. Pirmojo aukšto ekspozicinėje...
Kauno fotografijos galerijoje – ketvirto žurnalo Kaunui „Į“ pristatymas ir diskusija
Jau ketvirtą kartą naujai suburta kūrybinė komanda žurnale Kaunui „Į“ siekia įvairiapusiškai tyrinėti procesus, nulemiančius miesto tapatybę. Gruodžio 18...
Tekstilės miniatiūrų bienalėje – mažų formatų kūriniai iš viso pasaulio
V. K. Jonyno namuose-galerijoje (Turistų g. 9, Druskininkuose) gruodžio 13 d., penktadienį, 16.30 val. atidaroma 11-oji tarptautinė tekstilės miniatiūrų...
Maršrutas gruodžio 6 – 8 dienoms
PENKTADIENIS, 12 06 Atvira diskusija ir paskaitos „XX a. architektūrinio palikimo interpretacija“, 9:30 – 17:00Kauno menininkų namai, V. Putvinskio...
Galerijoje „Meno parkas“ – dvi naujos parodos
Gruodžio 12 d., ketvirtadienį, 18 val. galerijoje „Meno parkas“ (Rotušės a. 27) vyks dviejų parodų atidarymai. Pirmojo aukšto ekspozicinėje...
#kaunaspilnas
Žymėkite savo nuotraukas #kaunaspilnas ir dalinkitės Kaunu. Kiekvieną mėnesį viena iš pažymėtų nuotraukų yra išleidžiama nemokamo atviruko formatu.
Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.
Patys skaitomiausi
Globoja
Leidžia