„Performatyvi realybė“ skatino geriau pažinti save

Dvi moterys užsimerkusios ir apsikabinusios stovi pagrindinėje Kauno senamiesčio gatvėje, kol priešais burzgiančio automobilio vairuotoja bando išsiaiškinti situaciją. Suglumusi mergina atsispiria pagundai panaudoti garso signalą ir po kelių įmantrių manevrų apsuka performanso dalyves. Per porą minučių trunkančią sumaištį moterys lieka užmerktomis akimis ir net nekrusteli. Antroji apsikabinusių pora taip pat nejuda, kol nustebę praeiviai keliolikos centimetrų atstumu fotografuoja jų portretą. Prie kitų moterų stabteli jauna pora. Jų veiduose atsiranda šypsena ir jie taip pat vienas kitą apglėbia rankomis. Panašu, kad performansas abejingų nepalieka.

Tai keli momentai iš, „Kaunas 2022“ bendruomenių programos „Fluxus labas!“ organizuotų dirbtuvių „Performatyvi realybė“, skirtų moterims, ieškančioms naujų kultūrinių patirčių ir norinčims geriau pažinti save. Dirbtuvių organizatoriai projekto metu kvietė dalyves atrasti netikėtas ir dar nepažintas perspektyvas, kurios gali padėti kitaip pažvelgti į rutiną ir atrasti savyje įkvepiančią energiją. Vienu iš svarbiausių projekto tikslų tapo siekis išlaisvinti mąstymą, pamirštant savąjį ego, užimamą socialinį vaidmenį ir atveriant akis naujiems potyriams.

Dirbtuvių akimirka. M. Plepio nuotr.

Dirbtuvių akimirka. M. Plepio nuotr.

„Patekimas čia man buvo visiškas išėjimas iš komforto zonos. Pradžioje viskas buvo labai netikėta ir sunkiai suprantama, tačiau jau tada stipriai traukė. Po šių užsiėmimų supratau, kad aš galiu atsiriboti nuo aplinkos ir ją įsileisti tik tiek, kiek noriu. Aš esu dalyvavusi užsiėmimuose, kurie padeda geriau pažinti save, tačiau niekas neprilygo šiam“, – savo įspūdžiais dalinosi dirbtuvių dalyvė Aušra.

„Pirmiausia, kad galėtum dalintis su kitais, tu turi būti stiprus pats savyje bei valdyti savo kūną, nes mintys ir fizinis žmogaus kūnas yra be galo susiję. Todėl dirbtuvėse buvo ugdomas gebėjimas pereiti nuo kito į save tiek judesiu, tiek mintimis“, – pasakojo „Performatyvios realybės“ projekto vedle tapusi šiuolaikinio šokio kūrėja bei atlikėja Goda Žukauskaitė. Pasitelkdama savo patirtį, menininkė mokė įvairaus amžiaus dalyves pažinti ir išreikšti save bei aplinką per organišką kūno judesį. „Aš supratau, kad kurti meną dėl meno man yra nuobodu. Todėl pradėjau ieškoti būdų, kaip potyrius, kuriuos išgyvenu kurdama meną, būtų galima transformuoti į priemonę, padedančią žmonėms į realybę pažiūrėti kitaip.“

Dirbtuvių programą sudarė dvi dalys: visuotinės kūrybos metodo etapas ir „Performatyvios realybės“ laboratorija. Gegužės 27 – birželio 2 dienomis vykęs pirmasis etapas leido pasiruošti intensyviems užsiėmimams. Dalyvės kiekvieną dieną iš menininkės gaudavo elektroninį laišką su klausimais ir užduotimis, skatinančiomis skirti sau kelias dienos minutes bei atrasti kažką nepažinaus. Šiame etape dalyvaujančios moterys turėjo šansą išreikšti savo nuomonę ar viziją be jokių taisyklių ar aplinkos teisimo. Siekiant padėti moterims geriau pažinti ir atskleisti savo jausmus buvo pasitelktas žaidimas, paremtas skirtingų interpretacijų į tą patį objektą išraiškos būdais. Šis susipažinimo bei savęs pažinimo metodas į moterų gyvenimą įsiliejo natūraliai ir tapo įprasta dienos dalimi.

Dirbtuvių akimirka. M. Plepio nuotr.

Dirbtuvių akimirka. M. Plepio nuotr.

Dirbtuvių akimirka. M. Plepio nuotr.

Dirbtuvių akimirka. M. Plepio nuotr.

Birželio 9 – 12 dienomis vyko antrasis užsiėmimų etapas, kuris leido gyvai patirti pirmajame etape atrastus dalykus, juos perprasti bei valdyti. Čia didelę svarbą įgavo fiziškumas – organiškas kūno judesys, laiko bei erdvės transformacijos. Menininkė dirbdama su dalyvėmis pasitelkė pojūčių suaštrinimą bei siekė laužyti įpročius ir moterų kasdienybę apversti aukštyn kojomis. Tokiu būdu dalyvės buvo skatinamos pažinti save ir kitus, atrasti savo stipriąsias ir silpnąsias puses, atverti ir stimuliuoti savo vaizduotę bei ugdyti valią ir drąsą būti savimi.

Užsiėmimai vyko „Tempo erdvėje“ (M. Daukšos g. 34), kur moterys lavino savo judesius, pasitelkė juos koncentracijai į save bei kitų dalyvių pažinimui ir mokėsi valdyti bei ugdyti savo energiją. Taip pat dirbtuvės vyko ir senamiesčio gatvėse, kur dalyvės žmonių bei eismo apsuptyje mokėsi atsiriboti ir nepamišti savęs bei atrasti ryšį su aplinka. Paskutine dirbtuvių stotele tapo Santaka, kur kiekviena dalyvė sukūrė po atskirą kompoziciją, kuria išreiškė savo patyrimus bei mintis, atrastas užsiėmimų metu. Natūralu, kad viešoje erdvėje vykusios performanso dalys traukė aplinkinių dėmesį. Vis dėlto, po viešų „Performatyvios realybės“ elementų dalyvės kalbėjo, jog aplinkinių reakcija joms nebuvo svarbi, nes jos tiesiog buvo „čia ir dabar“.

Dirbtuvių akimirka. M. Plepio nuotr.

Dirbtuvių akimirka. M. Plepio nuotr.

„Tokios iniciatyvos gali skatinti žmonių bendruomeniškumą, išlaisvėjimą, drąsesnį kontaktą, meilę sau, kitiems ir gamtai. Taip pat, po tokių užsiėmimų žmonės ryžtingiau priima iššūkius, jų taip nebijo. Kelios dirbtuvių dienos, man asmeniškai, leido patirti virtinę emocijų: juoką ir jaudulį, linksmumą ir susikaupimą. Jos buvo naudingos man asmeniškai, o dabar šia patirtimi aš dalinsiuosi su kitais žmonėmis“, – iniciatyvos privalumus vardino dirbtuvėse pati projeket dalyvavusi jo organizatorė Dovilė Klimavičienė.

Justė Vyšniauskaitė

Daugiau nei 130 organizacijų siekia kurti „Kauno – Europos kultūros sostinės 2022“ programą
Pasibaigus svarbiausiajam atviram kvietimui kultūros organizacijų partnerystei, prisijungiant prie Europos kultūros sostinės  2022–ųjų metų programos, „Kaunas 2022“ sulaukė net...
Virtuali kelionė laiku: KTU kvietė pasižvalgyti po išnykusį Aleksoto rajoną
„Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ organizuotas „Istorijų festivalis“ kauniečius ir miesto svečius pakvietė į pažintį su išnykusiu Aleksotu. Jį virtualios...
Skaitmeninis skulptorius Konstantinas Đuričkovićius: „Mito neapčiuopiamumas ir yra įdomiausia“
Nors Konstantinas Đuričkovićius Kaune pirmąkart apsilankė šiemet, čia (ir dar iki kelionės, gimtojoje Serbijoje) jau susipažino su krūva bendraminčių...
Mėnesio tema. Marc Wilson: „Iš dvidešimt keturių mano prakalbintų žmonių nei vienas nekalbėjo apie kaltę“
Netikiu, kad menas tiesiogiai ir iškart gali sukelti revoliuciją, bet tai gali būti proceso, atveriančio žmonėms akis, dalis. Su...
Daugiau nei 130 organizacijų siekia kurti „Kauno – Europos kultūros sostinės 2022“ programą
Pasibaigus svarbiausiajam atviram kvietimui kultūros organizacijų partnerystei, prisijungiant prie Europos kultūros sostinės  2022–ųjų metų programos, „Kaunas 2022“ sulaukė net...
Virtuali kelionė laiku: KTU kvietė pasižvalgyti po išnykusį Aleksoto rajoną
„Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ organizuotas „Istorijų festivalis“ kauniečius ir miesto svečius pakvietė į pažintį su išnykusiu Aleksotu. Jį virtualios...
Skaitmeninis skulptorius Konstantinas Đuričkovićius: „Mito neapčiuopiamumas ir yra įdomiausia“
Nors Konstantinas Đuričkovićius Kaune pirmąkart apsilankė šiemet, čia (ir dar iki kelionės, gimtojoje Serbijoje) jau susipažino su krūva bendraminčių...
Mėnesio tema. Marc Wilson: „Iš dvidešimt keturių mano prakalbintų žmonių nei vienas nekalbėjo apie kaltę“
Netikiu, kad menas tiesiogiai ir iškart gali sukelti revoliuciją, bet tai gali būti proceso, atveriančio žmonėms akis, dalis. Su...
#kaunaspilnas
Žymėkite savo nuotraukas #kaunaspilnas ir dalinkitės Kaunu. Kiekvieną mėnesį viena iš pažymėtų nuotraukų yra išleidžiama nemokamo atviruko formatu.
Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.
Patys skaitomiausi
Globoja
Leidžia