„Pakalnė“. Kažkas tikrai buvo

Kad geriau pajustumėt atmosferą, gaubiančią šį rašinį, susiraskite ir įsijunkite, pavyzdžiui, „Happy Mondays“, Green Velvet, Terry Francis, Etienne de Crecy ar net LTJ Bukem 10 dešimtmečio kūrybos. Geriausia – vientisų miksų iš pasirodymų klubuose. Jei naktinis gyvenimas yra tai, ką kultivuojate kiekvieną penktadienį, gali būti, kad skambesys jums bus artimas. Muzikos mados sukasi ratu, paskui jas – ir įvaizdžio. Todėl, pavyzdžiui, „Lizde“, vieninteliame šiuo metu Kaune veikiančiame tokios koncepcijos klube, kartais galima pasijusti it persikėlus į devyniasdešimtuosius. Juk čia vyksta net VHS šlovinimo apeigos.

„Elektroninė muzika, reivo judėjimas buvo kažkas labai smarkiai kitokio, naujo ir nepažinto. Tai buvo šviežio oro gūsis iš Vakarų. Kartu ir jaunatviškas maištas bei nauja pasaulėžiūra. Su visomis blogomis ir geromis pusėmis jaunam žmogui“, – paklaustas apie tai, kodėl prieš beveik 30 metų įsiliejo į Kauno vakarėlintojų gretas, sako grafikos dizaineris Marius Kneipferavičius. Apie „Pakalnę“, naktiniame miesto gyvenime žybtelėjusią 10 dešimtmečio viduryje, taip pat kalbėjomės su architektu Mantu Mickevičiumi, fotografu Teodoru Biliūnu. Ne vieną istoriją teko girdėti ir iš daugiau lūpų, neretai – kelias vieno įvykio versijas. Kad ir apie valgyklos bufeto darbuotojas, naktį virsdavusias reivo barmenėmis. Jas geru žodžiu mini ir kitas balandžio žurnalo numerio herojus Erichas Juozaitis. O kitame pokalbyje nugirdau, kad vienos pravardė buvo „Seksas“.

„V. Putvinskio gatvėje 1990 metais buvo pastatytas [„Pramprojekto“] priestatas ir jame įrengta kavinė „Pakalnė“, kurios architektas ir pirmo interjero autorius buvo <…> Algimantas Sprindys. Kai kuriems iš mūsų ši vieta tapo antraisiais namais. Įėjusį į pastatą dešinėje pasitikdavo rūbinė, kažin, ar kada tarnavusi pagal paskirtį: kiek prisimenu, paprastai joje, ant grindų susėdę, rūkė ir diskutavo studentai“, – savo tinklaraštyje pasakoja Kauno istorijos tyrinėtoja Marija Oniščik.

Pailgą patalpą, iškaltą medžiu, netruko nusižiūrėti čia pat besimokę VDU studentai, kurių kompanijoje buvo ir žmonių iš kitų Kauno aukštųjų mokyklų. Pavyzdžiui, Mantas tuometiniame VDA Kauno dailės institute studijavo architektūrą, kurią pasirinko neįstojęs į dizainą. Neįstojo, bet buvo vienu iš „Pakalnės“ renginių skrajučių ir plakatų (juos kurdavo Instituto kompiuterių klasėje, buvo ir Eidrigevičiaus motyvų „pasiskolinęs“) autorių. Netgi sukūrė logotipą Kauno alternatyviosios muzikos klubui „RyRalio“, kurio pavadinimas suponuoja, kad didžėjus – tai lyg piemenėlis, ganantis aveles šokių aikštelėje. Kalbėdami apie logotipą susiginčijome, ar klumpėmis avinti mergaitė žiūri į vinilinę plokštelę, ar į ežerėlį. Bet kuriuo atveju lietuviškumas, tautiškumas tuometiniam jaunimui buvo svarbu – svarbiau negu tai, ar renginių plakatus supras ir pašokti ateis į Kauną užklydę užsieniečiai.

Klubo „RyRalio“ pažymėjimą išsaugojo Marius Kneipferavičius. Jame matomas ir logotipas, apie kurį kalbame straipsnyje.

Klubo „RyRalio“ pažymėjimą išsaugojo Marius Kneipferavičius. Jame matomas ir logotipas, apie kurį kalbame straipsnyje.

Klubas „RyRalio“ buvo visiškai oficialus, turėjo įstatus ir antspaudą. Taigi susitarti su valgyklos vadove dėl patalpų nuomos sunku nebuvo. Mantas prisimena, kad pirmąjį vakarėlį moteris aplankė, bet pamačiusi, kad nieko baisaus čia nevyksta, ramiai išvažiavo ilsėtis. Klubo nariai, kurių buvo per dvidešimt, dirbo atsakingai – vieni valė prišiukšlintas valgyklos erdves, kiti stumdė stalus, treti kitaip prižiūrėjo tvarką, ketvirti grojo. Juk iškart po vakarėlių valgykla vėl atsidarydavo, taigi pasitikėjimą reikėjo išsaugoti. Kadangi patalpos niekuomet nebuvo klubui atiduotos ilgiau nei nakčiai, čia nebuvo kardinalių interjero pakeitimų, nors Marius prisimena, kad salę dekoruodavo, o valgyklos langus – užklijuodavo. „Svarbiausia buvo šviesos ir dūmai“, – juokiasi Mantas, kuriam irgi yra tekę čia pagroti. Iš pradžių grodavę lyg ir pakaitomis. O vienas tuometinių vakarėlių lankytojų, vėliau irgi tapęs didžėjumi, Martynas Kunigėlis (Antanas Gustaitis), išduoda pikantišką aparatūros istoriją: „Atsimenu, kad Povilas Pauplys ir Teodoras Biliūnas grodavo iš manęs pasiskolintu penkių kompaktinių diskų changeriu, kurį būdamas dar moksleivis parsivežiau iš JAV. Jie jį turėjo gal metus, grąžino tokį vos palūžusį, bet man nebuvo gaila, nes renginiuose iš jo leisdavo Plastikmaną.“

Marius Kneipferavičius ir Povilas Pauplys didžėjauja. M. Kneipferavičiaus archyvo nuotr.

Marius Kneipferavičius ir Povilas Pauplys didžėjauja. M. Kneipferavičiaus archyvo nuotr.

 

Nors „Pakalnė“ kauniečių atsiminimuose kotiruojama kaip elektroninės muzikos vakarėlių vieta, iš tiesų šokiniai ritmai buvo tik dalis renginių organizatorių ir lankytojų fonotekos. „Klausėmės visko: nuo pankroko iki house – taip juk įdomiau, galėjai pasirinkti pagal nuotaiką – nebuvo taip, kad štai, aš depešistas, o jūs visi klausot nesąmonių“, – sako Mantas. Tik patikslina, kad lietuviška popmuzika bent jau jo smegenyse iš esmės buvo blokuojama.

Matyt, esminiu muzikiniu „Pakalnės“ vienetu galima laikyti „Žvėriukus“. Tai jau minėtas Povilas Pauplys ir Šarūnas Karalius, vakarietiškos elektroninės šokių muzikos kultūros – neretai nelegalios, dėl to tokios gardžios – Londone ragavę ir gabenę ją į Kauną. Muzikiniai mainai su užsieniu, užtikrindavę, kad mados neatsiliktų, vyko ir per savadarbę žiniasklaidą – zinus. Lietuviai gaudavo įrašų, kuriuos apžvelgdavo rašiniuose, pagrodavo šokėjams bei duodavo persirašyti draugams. Be to, klubo nariai kartu vykdavo į patyrimines keliones – drauge aplankytas ne vienas užsienio muzikos festivalis. Taupūs lietuviai brangių bilietų ne visuomet puldavo pirkti – yra liudijimų, kad kai kuriuose renginiuose tautinės žiniasklaidos, net tokių leidinių kaip „Valstiečių laikraštis“ ar „Top Girl“, deleguotų atstovų būdavo itin daug.

Grįžtam į Kauną. Klubo „RyRalio“ nariai, kaip jau minėjau, vakarėliuose darė viską, taip pat ir stovėjo prie durų, pardavinėjo apie penklitį kainavusius bilietus. Jų samdyta apsauga infiltruodavosi į šokėjų minią, prižiūrėdavo tvarką. Improvizuotoje šokių aikštelėje, kurios antruoju aukštu retsykiais virsdavo ir biliardo stalai (aha, valgykla su biliardu!), tilpdavo kokie trys šimtai žmonių. Kauniečių, o ir svečių iš kitų miestų. Ir taip kas antrą savaitgalį. Darbo buvo daug, prisimena Mantas: „Atrodo, vos baigiasi vienas vakarėlis, o jau galvoji apie kitą.“ Pelno, galima sakyti, nebūdavo. Juk vienintelės pajamos – už įėjimą. Baru jaunimas nesirūpindavo. Kiek likdavo sumokėjus už patalpas, aparatūrą, apsaugą, visi pasidalindavo. Po vakarėlio susitvarkę traukdavo į Laisvės alėją, prisėsdavo kurioje nors jau atsidariusioje kavinėje, pavalgydavo, išgerdavo kavos ir apie pietus išsiskirstydavo. Toks entuziazmas, be abejo, negalėjo trukti amžinybę. Taigi, nors klubo nariai svajojo apie „tikrą klubą“, o vėliau savo praktiką dar pritaikė kituose, neperiodiškai vykdavusiuose renginiuose kitose Kauno erdvėse, ši era baigėsi. „RyRalio“ ženklą naujai veiklai kartu su didžėjumi Lauriu Lee pritaikė Šarūnas Karalius, bet tai – jau deep house laikai, naujas tūkstantmetis ir naujos šokių mados.

„Pakalnėje“ nutilus muzikai, čia dar kurį laiką veikė valgykla-kavinė. Vėliau konvejerį pakeitė armėniški šašlykai – čia įsikūrė restoranas „Akhtamar“. 2012 m. gegužę šiame pastate atidarytas prabangiausiu Lietuvos klubu vadintas „Macao“, pasižymėjęs įspūdingu interjeru. Na, o 2017 m. įvyko tikrų tikriausia griūtis. Šioje vietoje jau iškilo naujos struktūros, įsiliesiančios į būsimosios atnaujintos Vienybės aikštės erdvę.

Architektas Mantas Mickevičius sako, kad jam tokios su viena esminių studentiškų laikų vietų susijusios naujienos nesukėlė jokių sentimentų. Ir iš tiesų, ši, neseniai keturiasdešimtmetį atšventusių kauniečių karta, atrodo, daug mieliau žiūri į ateitį, nei romantizuoja praeitį. Jie ieško naujų skambesių, projektuoja gaivias erdves, kuria neregėtus produktus, atnaujina techniką, mina kitais nepramintais takais ir neretai neturi kada prisiminti to, kaip viskas buvo. Bet kažkas juk tikrai buvo.

Daina Dubauskaitė
Tekstas publikuotas „Kaunas pilnas kultūros“ 2019 m. balandžio numerio rubrikoje „Mėnesio tema“. Žurnalo archyvą rasite čia.

 

 

Barselonos „Sagrada Familia“ išnarpliojęs Alex Dobaño kviečia į seminarus Kaune (interviu)
Įsivaizduokime, kad Kaunas ir Kauno rajonas yra atviras, patogus ir draugiškas visiems, kad visi gali daryti tai, kas jiems...
Iš arti su šiuolaikinės muzikos festivalio „Iš arti“ organizatorėmis
„Palaipsniui iš kuklaus renginio festivalis išaugo į solidžią šiuolaikinės muzikos vitriną, kurioje kasmet – panašiai ir kartu skirtingai skleidžiasi...
Meno leidinių mugės vadovė: „Kaune tokio pobūdžio renginio niekada nebuvo“
Lapkričio 16–17 d. Kaune pirmą kartą vyksianti meno leidinių mugė „Kaunas Art Book Fair“ lankytoją kviečia ne tik daugiau sužinoti...
D. Vitkutė-Adžgauskienė: „Situacija aukštosiose mokyklose ir IT kompanijose – ne merginų naudai“
Ar daugės moterų IT srityje? Didesnėje dalyje informatikos studijų programų merginos tesudaro 20 proc. ar net mažiau studentų. „Nuobodu“,...
Barselonos „Sagrada Familia“ išnarpliojęs Alex Dobaño kviečia į seminarus Kaune (interviu)
Įsivaizduokime, kad Kaunas ir Kauno rajonas yra atviras, patogus ir draugiškas visiems, kad visi gali daryti tai, kas jiems...
Iš arti su šiuolaikinės muzikos festivalio „Iš arti“ organizatorėmis
„Palaipsniui iš kuklaus renginio festivalis išaugo į solidžią šiuolaikinės muzikos vitriną, kurioje kasmet – panašiai ir kartu skirtingai skleidžiasi...
Meno leidinių mugės vadovė: „Kaune tokio pobūdžio renginio niekada nebuvo“
Lapkričio 16–17 d. Kaune pirmą kartą vyksianti meno leidinių mugė „Kaunas Art Book Fair“ lankytoją kviečia ne tik daugiau sužinoti...
D. Vitkutė-Adžgauskienė: „Situacija aukštosiose mokyklose ir IT kompanijose – ne merginų naudai“
Ar daugės moterų IT srityje? Didesnėje dalyje informatikos studijų programų merginos tesudaro 20 proc. ar net mažiau studentų. „Nuobodu“,...
#kaunaspilnas
Žymėkite savo nuotraukas #kaunaspilnas ir dalinkitės Kaunu. Kiekvieną mėnesį viena iš pažymėtų nuotraukų yra išleidžiama nemokamo atviruko formatu.
Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.
Patys skaitomiausi
Globoja
Leidžia