AURA28: Apie „Šventąjį pavasarį“ su Yossi Berg

Vienos Tarptautinio šokio festivalio AURA28 žvaigždžių – choreografai iš Izraelio Yossi Berg ir Oded Graf, pristatysiantys tik pernai sukurtą spektaklį –  tai „Šventasis pavasaris“ pagal žymųjį Igorio Stravinskio kūrinį. Masinį aukojimo ritualą choreografai skyrė keturiems šokėjams (šoka ir patys choreografai), išryškindami kolektyvinės sąmonės variacijas nuo seksualumo, aistros ir žiaurumo apraiškų iki atjautos ir švelnumo. Beje, tą patį spalio 6 d. vakarą festivalio lankytojams bus parodyta ir lietuviška „Šventojo pavasario“ versija – ją į Kauną atveš teatras „Low Air“.

Apie bauginančius vyraujančius kultus ir poreikį kurti naujus AURA28 komanda kalbasi su choreografu Yossi Berg.

Choreografų Yossi Berg ir Oded Graf spektaklis „Šventasis pavasaris“. Tamar Lam nuotr. / www.yossioded.com

Choreografų Yossi Berg ir Oded Graf spektaklis „Šventasis pavasaris“. Tamar Lam nuotr. / www.yossioded.com

Kaip pradėjote dirbti su Oded Graf?

Ilgą laiką dirbę šokėjais ir choreografais, bendradarbiauti pradėjome 2005-aisiais. Kūriau spektaklį vienam festivaliui ir pakviečiau Oded Graf dirbti kartu. Spektaklis vadinosi „Heroes“ ir tai buvo pirmasis mūsų bendras darbas (beje, su šiuo darbu pasirodėme ir Lietuvoje). Pajutome, kad jis vyko natūraliai, be ypatingų pastangų, be to, supratome, kad mūsų meninės vizijos, aistros ir mintys panašios, tad nusprendėme dirbti kartu ir burti savo šokėjų komandą. Jautėme, kad šis bendradarbiavimas yra unikalus ir praplečia mūsų menines galimybes.

Esate lankęsi Lietuvoje. Kokį spektaklį rodėte ir kokius įspūdžius išsivežėte iš šalies?

Lietuvoje kūrėme ir pasirodėme kelis kartus. Statėme du spektaklius Kauno šokio teatre „Aura“, pasirodėme festivaliuose Vilniuje ir Kaune. Paskutinįkart lankėmės 2011-aisiais – tuomet rodėme spektaklį šešiems šokėjams „Animal Lost“.

Žinau, kad nuskambės kaip klišė, tačiau mums lietuviai pasirodė labai šilti žmonės, su kuriais nepaprastai lengva bendrauti asmeniškai. Jautėme, kad mūsų kūryba buvo puikiai priimta – gavome išties gerų atsiliepimų. Aš pats esu pusiau lietuvis – mano tėtis užaugo Kaune, todėl kiekviena proga čia sugrįžti ir megzti dialogą scenoje yra ypatinga.

Kodėl „Šventasis pavasaris“ toks populiarus tarp šiuolaikinio šokio kūrėjų?

Tam paaiškinti yra daugybė priežasčių, teorijų ir nuomonių. Mus pačius keletą metų intrigavo nuostabi, kompleksiška Stravinskio muzika, jautėme, kad ji pažadina unikalius ritmus, muzikalumą; taip pat aistrą, geismą ir ugnį. Tai analitinė ir sudėtinga muzika – kartą ją išgirdęs, nebegali atsitraukti. Sukūrę keletą darbų, kuriuose rėmėmės dramos teatro priemonėmis, panorome kurti „grynąjį šokį“ (kad ir ką tai reiškia). Ieškojome muzikos kūrinio, kuris akompanuotų šokiui ir pamanėme, kad dabar pats laikas imti muzikinį Stravinskio šedevrą ir susidurti su iššūkiu kuriant su kūriniu dialogą. Nuo pat pradžių ieškojome ir studijavome kitų choreografų „Šventojo pavasario“ pastatymus ir nusprendėme, kad mūsų interpretacija remsis į kūrinio pastatymų istoriją, jų pripažinimą bei kūrinį pasirinkusių choreografų grandinę. Kūrėme gerbdami muziką, bet neprarasdami savo meninio principingumo.

Choreografų Yossi Berg ir Oded Graf spektaklis „Šventasis pavasaris“. Tamar Lam nuotr. / www.yossioded.com

Choreografų Yossi Berg ir Oded Graf spektaklis „Šventasis pavasaris“. Tamar Lam nuotr. / www.yossioded.com

Kaip 35-ių minučių Stravinskio kūrinys virto 55-ių minučių spektakliu?

Vos pradėjus dirbti su „Šventuoju pavasariu“, mus domino eksperimentai ir žaidimas galimybėmis. Dirbome su garso režisieriumi, kuriam uždavėme klausimą: kaip skambėtų Stravinskio muzika, jei jis ją kurtų šiandien? Šio vaizdinio vedami pradėjome ieškoti būdų įterpti į spektaklį kažką nauja.

Spektaklio aprašyme pabrėžiate, kad „Šventasis pavasaris“ buvo parašytas I pasaulinio karo išvakarėse. Ar įžvelgiate panašumų tarp to meto istorijos ir šių dienų?

„Šventajame pavasaryje“ vystomos smurto, aukos ir maldos už žemę temos – kūrinys parašytas vos pora metų iki karo, kai tai tvyrojo ore. Supratome, kad šios idėjos ir klausimai vis dar dega, tiek vietiniu (Izraelyje), tiek tarptautiniu lygmeniu. Deja, matome, kaip istorija kartojasi ir vėl atsklinda ribas jau peržengiantys nacionalizmo vėjai, kyla smurto ir karų bangos. Kuriant spektaklį buvo svarbu suvokti, kaip mūsų kūnai gali apibūdinti smurto vaizdus, juos pajusti ir jiems atsispirti tuo pačiu metu.

Kodėl keturi vyrai? Kokie vyriškumo stereotipai jus labiausiai erzina?

Kūrinys kalba apie aukos temą, tad jį analizuodami nuolat kėlėme kareivių (vyrų) paaukojimo kare klausimą. Viešumoje tai įvardinama herojišku žygdarbiu, tačiau už šios simbolikos slypi daugybė emocijų, kuriomis vyrai nesidalina su visuomene. Norėjome išreikšti vyrų juntamą švelnumą, meilę ir atjautą.

Choreografų Yossi Berg ir Oded Graf spektaklis „Šventasis pavasaris“. Tamar Lam nuotr. / www.yossioded.com

Choreografų Yossi Berg ir Oded Graf spektaklis „Šventasis pavasaris“. Nir Segal nuotr. / www.yossioded.com

Kokie kultai jus labiausiai baugina?

Mane liūdina meilės trūkumas bendraujant individams ir visuomenėms. Gąsdina neišmanymas, bet kokios formos smurtas, ekstremizmas, gebėjimo priimti kitą stygius. Tikiu, kad kiekvienas žmogus nusipelno pagarbos.

Kūryboje kalbate socialinėmis temomis. Ar svarbu, kad visa komanda turėtų tą pačią nuomonę spektaklyje analizuojamomis temomis?

Kūrėjams būtina išlaikyti lankstų požiūrį, tad išbandydami idėjas ir užduotis stengiamės išlikti atviri. Vertinu individualų mąstymą, nes jis skatina unikalumą. Mūsų keliami klausimai susiję su konfliktais, tad natūralu, jog ir kuriantieji turi skirtingas nuomones. Svarbiausia, kad komandos nariai pasitikėtų vieni kitais ir būtų geranoriški.

Kodėl kalbant socialinėmis temomis jums svarbus humoras?

Budizmo pagrindas yra keturios tauriosios tiesos. Pirmoji teigia, kad visas gyvenimas yra kančia, skausmas ir vargas. Mums humoras yra vienas būdų susitvarkyti su skausmu. Humoras nėra vien palengvėjimo ženklas ar būdas išspręsti gyvenimo iššūkius. Tai – gilaus supratimo ženklas, būdas susirišti su aplinkiniais, pažvelgti į dalykus kitaip, normuoti savo patirtį ir neleisti dalykams pernelyg priblokšti ar išgąsdinti.

Festivalio programa ir bilietai: dancefestival.lt

yossioded.com

AURA28 inf.

Mėnesio tema. Petrašiūnų tango
„Kaip jūs mus radote?“, – kviesdama užeiti į tango studiją klausia Brigita Rodriguez. Jos vyras Carlosas tuo metu velkasi...
Iš arti ir iš toli apie festivalį „Kaunas mene“ (interviu)
„Neprisimenu pirmo“, – matyt, visai ne juokais sako galerijos „Meno parkas“ direktorius Arvydas Žalpys, paprašytas palyginti 1-ąjį ir jau...
AURA28. Žala per dvi savaites
Į Nacionalinį Kauno dramos teatrą ir kitas erdves grįžo tarptautinis šokio festivalis AURA28 (skaičiai pavadinime simbolizuoja 28-erius festivalio metus),...
Naujas sezonas „Lizde“. Daugiau vietos ir dar artimesnis užsienis (interviu)
Pavasarį į klubą „Lizdas“, veikiantį M. Žilinsko dailės galerijos pašonėje, buvome užsukę su vaizdo kamera. Aną reportažą galite rasti...
Mėnesio tema. Petrašiūnų tango
„Kaip jūs mus radote?“, – kviesdama užeiti į tango studiją klausia Brigita Rodriguez. Jos vyras Carlosas tuo metu velkasi...
Iš arti ir iš toli apie festivalį „Kaunas mene“ (interviu)
„Neprisimenu pirmo“, – matyt, visai ne juokais sako galerijos „Meno parkas“ direktorius Arvydas Žalpys, paprašytas palyginti 1-ąjį ir jau...
AURA28. Žala per dvi savaites
Į Nacionalinį Kauno dramos teatrą ir kitas erdves grįžo tarptautinis šokio festivalis AURA28 (skaičiai pavadinime simbolizuoja 28-erius festivalio metus),...
Naujas sezonas „Lizde“. Daugiau vietos ir dar artimesnis užsienis (interviu)
Pavasarį į klubą „Lizdas“, veikiantį M. Žilinsko dailės galerijos pašonėje, buvome užsukę su vaizdo kamera. Aną reportažą galite rasti...
#kaunaspilnas
Žymėkite savo nuotraukas #kaunaspilnas ir dalinkitės Kaunu. Kiekvieną mėnesį viena iš pažymėtų nuotraukų yra išleidžiama nemokamo atviruko formatu.
Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.
Patys skaitomiausi
Globoja
Leidžia