„Excel“ Mikelandželas iš Japonijos Kaune dalinosi kūrybos paslaptimis (interviu)

Oficialiai Sugiharos savaitei jau pasibaigus renginio partneriai Netikėtos Japonijos kultūros festivalis „nowJapan“ visus norinčius Kauno menininkų namuose supažindino su Tatsuo Horiuchi – menininku, kuris yra tituluojamas japoniškuoju Mikelandželu (dėl Japoniją užklupusio taifūno anksčiau turėjusios įvykti dirbtuvės nukeltos į rugsėjo 10 d. – red. past.).

Visus savo darbus jis sukūrė su „Microsoft Excel“ programa. Dailininku, iliustratoriumi Tatsuo tapo tik išėjęs į pensiją. Per itin trumpą – šešerių metų – laikotarpį jis tris kartus iš eilės laimėjo pirmąją vietą konkurse „Auto Shape Drawing“, jo darbai eksponuojami garsaus japonų architekto Arata Isozaki suprojektuotame Gunma prefektūros modernaus meno muziejuje ir už Japonijos ribų – Londone, Singapūre. Kauno menininkų namų kūrybinėse dirbtuvėse Tatsuo pristatė pagrindinius savo darbo su „Excel“ programa principus ir visus norinčius pamokė, kaip įprastus skaičiavimus su šia programa praskaidrinti viena kita vektorine tulpe. Po paskaitos jis prisėdo apie savo patirtį papasakoti plačiau.

Tulpių žydėjimo metas Kauno menininkų namuose

Tulpių žydėjimo metas Kauno menininkų namuose

Ar esate naudojęs „Excel“programą pagal pirminę paskirtį, dar prieš pradėdamas ja piešti?

Ne, niekada jos nenaudojau kitais tikslais – tik tapymo ir piešimo. Tiesa, savo buvusioje darbovietėje matydavau „Excel“ failus kolegų kompiuteriuose ir tai, kaip jie naudodavo grafinę šios programos funkciją – braižydavo įvairius grafikus, diagramas ar lenteles. Būtent šis prisiminimas ir tapo atspirties tašku renkantis programą kūrybai – su „Excel“ įmanoma kažką brėžti, ne tik atlikti skaičiavimus.

Išėjęs į pensiją, nusipirkau kompiuterį, bet nebuvau tikras, ką turėčiau su šiuo daiktu daryti. Ilgą laiką aš tiesiog ieškojau, tyrinėjau, ką būtų galima nuveikti su kompiuteriu, kol galiausiai man į galvą šovė idėja – noriu nutapyti skaitmeninį paveikslą.

Ar kada bandėte dirbti su kitomis programomis, skirtomis būtent grafiniam dizainui, piešimui? Kokie yra „Excel“  privalumai jų atžvilgiu?

Draugai man ne kartą bandė įrodyti, kad „Excel“ šiam darbui per lėtas, kad yra daugybė piešimui parankesnių programų. Bet išsiaiškinęs, kad mano sumanymus su „Excel“ įgyvendinti techniškai įmanoma, tiesiog tęsiau darbą, nesidairydamas į šalis. „Excel“ privalumas yra tas, kad jis jau instaliuotas į įgytą kompiuterį, taigi nereikia mokėti už papildomą programinę įrangą – gali iš karto dirbti su tuo, ką turi. Visi žino, kad „Excel“ naudojamas kaip skaičiuoklė, bet tik nedaugelis yra įsigilinę į grafines jo galimybes. Būtent tai ir tapo man tikru iššūkiu.

Beje, yra du būdai skaitmeniniam paveikslui sukurti: vienas – dirbti su vektoriais, kitas – su rastru. Mano nuomone, vektorinis piešimas, kurį ir naudoju dirbdamas su „Excel“  programa, yra daug pranašesnis.

Papasakokite apie savo kūrybos evoliuciją.

Pradėjęs piešti su „Excel“  programa, dalindavausi užbaigtais darbais internetu. Neilgai trukus sulaukiau grįžtamojo ryšio – gavau daug komplimentų, atsiliepimų, kuriuose žmonės teigė, kad mano darbai labai primena japonišką tapybą arba klasikinius japoniškus medžio raižinius. Šis panašumas mano darbuose esti dėl to, kad su „Excel“ pirmiausia nupieši įvairių detalių kontūrus, ir tik vėliau juos užpildai spalva. Toks darbo principas šiek tiek giminingas klasikinio medžio raižinio technikai, nes visos paveikslo detalės yra apvestos plonu, aiškiu kontūru. Šis palyginimas mano kūrybai tapo tam tikru stimulu, pajutau, kad mano darbas turi daug bendro su klasikinės japoniškos dailės tradicija ir po truputį ja persismelkia.

Tatsuo Horiuchi asmeninis archyvas

siraitonotaki - 堀内辰男

Tatsuo Horiuchi asmeninis archyvas

Kalbant apie klasikines meninės išraiškos priemones – ar esate kada tapęs teptuku, raižęs medžio raižinį?

Nė karto! Neturiu jokių meninio išsilavinimo pagrindų, taigi pradėjęs aktyviai kurti, dalyvauti parodose jaučiausi šiek tiek pašalietis meno pasaulyje.

Kokius menininkus laikote savo mokytojais, įkvėpėjais?

Neturėdamas meninio išsilavinimo, profesionaliojo meno pasaulį ilgą laiką stebėjau tarytum iš šalies. Kuo labiau į jį gilinausi, tuo aiškiau buvo, kad man reikia studijuoti kitų meistrų kūrybą. Tikrai daug išmokau iš Kaii Higashiyama peizažų ir Ukijo-e žanro atstovų medžio raižybos.

Ar turite daug pasekėjų, dirbančių ta pačia technika?

Tapyba „Excel“ kol kas nėra labai populiari, bet Japonijoje aš vedu kursus, kuriuose mokau šios technikos. Vieną kartą į šiuos kursus atėjo pagyvenusi moteris su labai senu nešiojamuoju kompiuteriu. Ji man pasakė: „Noriu išmokti tapyti šiuo kompiuteriu“. Pasirodo, kad tas kompiuteris kadaise priklausė jos anūkui, bet anūkas jau kuris laikas buvo atnaujinęs savo kompiuterinę įrangą, o senasis kompiuteris dulkėjo ant lentynos. Taigi močiutė, pamačiusi tą apdulkėjusiį kompiuterį, nusprendė, kad taip laikyti veikiantį daiktą yra pinigų švaistymas. Pagalvojusi, kad reikia ką nors su šiuo kompiuteriu nuveikti, ji atėjo į mano kursus ir nuo to laiko aktyviai tapo. Ji jau puikiai išmoko nupiešti tulpę, Fudži kalną – ir mokosi toliau. Paradoksalu – parodžiusi savo darbus šeimos nariams, ji juos taip nustebino ir pradžiugino, kad jie nupirko jai naują kompiuterį, o senasis vėl dulka lentynoje.

Puiki istorija. O kaip Jūsų artimieji – ar Jums pradėjus kurti jie nebuvo skeptiškai nusiteikę, o gal kaip tik džiaugėsi, palaikė?

Kai tik parodžiau artimiesiems savo darbus (suokalbiškai rodo nykščiu į žmoną, kuri žiūri per langą, visi juokiasi – aut. past.), be abejo, jie buvo nustebę, bet nieko per daug iš šio mano meno nesitikėjo. Staiga vieną dieną mane atrado žiniasklaida: pradėjo rašyti laikraščiai, pasipylė interviu, mano kūryba ėmė domėtis televizija, taigi tapau gana žinomas. Nuo to laiko šeima mano veiklą vertina galbūt truputėlį palankiau (juokiasi –  aut. past.)

Kas jus įkvepia, suteikia kūrybinį impulsą?

Didžiausias mano įkvėpimas yra smalsumas. Visą gyvenimą dirbau su įvairia technika, tobulinau įrangą, stengiausi ją geriau, kūrybiškiau pritaikyti, rasti naują požiūrį į tą patį dalyką. Nuolatinė mano užduotis buvo iš neįmanomo padaryti įmanomą. Taigi, visą gyvenimą iš esmės į priekį mane vedė smalsumas.

balticSea003 - 堀内辰男 16十字架の丘1 - 堀内辰男 (1)

Prieš kelionę į Lietuvą japonas nutapė Gedimino kalną, Baltijos jūrą, Kryžių kalną. Asmeninis archyvas

Prieš kelionę į Lietuvą japonas nutapė Gedimino kalną, Baltijos jūrą, Kryžių kalną. Asmeninis archyvas

Kaip sužinojote apie Sugiharos savaitę ir kas jus paskatino čia atvykti?

Apie mano istoriją CNN kanalas parengė laidą, kuri buvo įkelta ir į Youtube“. Viena iš su Sugiharos savaite bendradarbiaujančio renginio „nowJapan“ komandos narių, Gabija, šią laidą pamatė ir internetu susisiekė su manimi. Gabija pasiūlė atvykti į Lietuvą, čia kurti ir pristatyti savo darbus. O Lietuva japonams, be abejo, yra žinoma dėl Čijunės Sugiharos žygdarbio. Taigi atvykti čia buvo tikrai įdomu.

Ir dar – kodėl pasirinkau aplankyti Lietuvą, o ne, sakykime, Vokietiją? Juk nuolat girdime linksniuojamus didžiųjų pasaulio valstybių pavadinimus. Bet čia, Lietuvoje, man viskas nauja – oras, miestas, žmonės. Tai žadina smalsumą, o būtent jis ir suteikia man jėgų veikti, tyrinėti, atrasti.

Ko išmoko dirbtuvių Kauno menininkų namuose dalyviai?

Iš esmės visi jie buvo pradedantieji, taigi mokiau juos tapymo su „Excel“  programa pagrindų – linijinio piešinio, jo užpildymo spalva, formos pakeitimo, pavertimo. Buvau maloniai nustebintas, kad dalyviai mokėsi labai greitai ir per trumpą laiką pasiekė gana gerų rezultatų. Taip pat įsiminiau vieną dalyvį, kuris nesekė mano instrukcijomis, bet pradėjo improvizuoti. Tai mane džiugina (Tatsuo Horiuchi kalba apie Kaune apsigyvenusį amerikiečių menininką Zaną Hoffmaną, kurį taip pat neseniai šnekino „Kaunas pilnas kultūros“ – red. past.).

Vienas iš mano tikslų mokant tapyti „Excel“ yra susirasti naujų draugų, paskatinti juos kurti naudojant šią techniką. Viena vertus, į ją galima pasinerti labai giliai – į formų kompleksiškumą, nesuskaičiuojamas veiksmų kombinacijas, kita vertus, jos mokytis labai lengva – kiekvienas besimokantis gali susikurti savo asmeninį darbo su šia programa stilių. „Excel“ suteikia pakankamai daug erdvės individualiam kūrėjo braižui.

Dirbtuvių rezultatai. Vos per akademinę valandą!

Dirbtuvių rezultatai. Vos per akademinę valandą!

IMG_4949

Svečią iš Japonijos kalbino Julija Račiūnaitė

© Kaunas pilnas kultūros

Mėnesio tema. Džiazo perversmas Šilainiuose
Nederėtų sakyti, kad Šilainių mikrorajonas iki šiol neturėjo nieko bendra su džiazu. Paimkim kad ir „Renginių oazę“, itin margą...
Šokio spektaklio „Aside“ kūrėjai: „Kitokiems“ žmonėms dažnai nesuteikiame šanso būti suprastiems
Kokia atsisakymo atitikti visuomenės standartus kaina ir kas nutinka, kai pagaliau susitinki tikrąjį „Aš“? Stiprus perspektyvių šokėjų duetas, pulsuojanti...
Mėnesio tema. Kimčiai su karaliumi Sedžiongu
Karaliaus Sedžiongo institutų tinklo kūrimas yra 2005 m. pradėta valstybinė Pietų Korėjos iniciatyva, kuria siekiama steigti korėjiečių kalbos ir...
Mėnesio tema. Erdvėje tarp nereikšmingo ir produktyvaus su Liza Baliasnaja
Liza Baliasnaja – vis dažniau į gimtajį Kauną sugrįžtanti Briuselyje gyvenanti choreografė. Lapkričio 9–11 d. M. Žilinsko dailės galerijoje...
Mėnesio tema. Džiazo perversmas Šilainiuose
Nederėtų sakyti, kad Šilainių mikrorajonas iki šiol neturėjo nieko bendra su džiazu. Paimkim kad ir „Renginių oazę“, itin margą...
Šokio spektaklio „Aside“ kūrėjai: „Kitokiems“ žmonėms dažnai nesuteikiame šanso būti suprastiems
Kokia atsisakymo atitikti visuomenės standartus kaina ir kas nutinka, kai pagaliau susitinki tikrąjį „Aš“? Stiprus perspektyvių šokėjų duetas, pulsuojanti...
Mėnesio tema. Kimčiai su karaliumi Sedžiongu
Karaliaus Sedžiongo institutų tinklo kūrimas yra 2005 m. pradėta valstybinė Pietų Korėjos iniciatyva, kuria siekiama steigti korėjiečių kalbos ir...
Mėnesio tema. Erdvėje tarp nereikšmingo ir produktyvaus su Liza Baliasnaja
Liza Baliasnaja – vis dažniau į gimtajį Kauną sugrįžtanti Briuselyje gyvenanti choreografė. Lapkričio 9–11 d. M. Žilinsko dailės galerijoje...
#kaunaspilnas
Žymėkite savo nuotraukas #kaunaspilnas ir dalinkitės Kaunu. Kiekvieną mėnesį viena iš pažymėtų nuotraukų yra išleidžiama nemokamo atviruko formatu.
Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.
Patys skaitomiausi
Muziejaus trečiadienis: „Aš esu sveikas ir kupinas jėgos savo kilniam darbui“
Oficialiai Sugiharos savaitei jau pasibaigus renginio partneriai Netikėtos Japonijos kultūros festivalis „nowJapan“ visus norinčius Kauno menininkų namuose supažindino su Tatsuo Horiuchi – menininku, kuris yra tituluojamas japoniškuoju Mikelandželu (dėl Japoniją užklupusio taifūno anksčiau turėjusios įvykti dirbtuvės nukeltos į rugsėjo 10...
Daugiau
Globoja
Leidžia