Su Tiffany Ng apie instrumentą, kurio nemato niekas, bet girdi visi

Pirmasis rugsėjo savaitgalis Kaune jau antrąkart išsiskirs varpų gaudimu. Antrąkart Vytauto Didžiojo karo muziejaus sodelyje, o iš tiesų daug plačiau, vyks antrasis Tarptautinis Kauno kariliono festivalis. Tarp jo dalyvių – ir Lietuvos, ir užsienio atlikėjai, pristatysiantys įdomų šiam paslaptingam, beveik 400 metų istoriją skaičiuojančiam instrumentui sukurtos ir aranžuotos muzikos spektrą. Viena festivalio, kurį organizuoja Kauno menininkų namai, viešnių Tiffany Ng (JAV) prieš skrydį į Lietuvą su pasidalino kalnu aktualių minčių apie savo gyvenimo instrumentą, muziką ir progresą. Pokalbį iliustravome dviem Tiffany Ng surinktais grojaraščiais. O savaitgalį ateikite (ar, jei gyvenate centre, tiesiog plačiai atverkite langus!) paklausyti Tiffany Ng ir kitų festivalio dalyvių, kurie skambins Belgijoje 1935 m. nulietu, po restauracijos Nyderlanduose 49 varpus turinčiu istoriniu Kauno karilionu.

Pirmiausiai įdomu, kaip nusprendei tapti karilionininke? Ar teko susidurti su iššūkiais įgyvendinant savo svajonę?

Smagi istorija – dar vaikystėje per televizorių mačiau interviu apie Kalifornijos universiteto karilioną. Apie tai, žinoma, visai pamiršau. Pati karilionu skambinti ėmiau mokytis, kai įstojau į Jeilio universitetą. Vėliau studijavau karališkojoje kariliono mokykloje Belgijoje, esu jos absolventė. Tuomet Kalifornijos universitete Berklyje įstojau į muzikologijos doktorantūrą. Užlipusi į kariliono bokštą supratau, kad jis man matytas – prieš daugelį metų per televizorių!

Dabar apie iššūkius. Šiaurės Amerikoje darbo yra lygiai septyniems karilioninikams, taigi iškart supratau, kad vien į tai orientuotis negaliu. Planavau būti muzikologijos profesore – na, kokius 20 ar 30 metų, kol atsilaisvins vieta viename iš septynių karilionų. Bet ji atsilaisvino prieš pat man apsiginant daktarės disertaciją! Daug vasarų praleidau koncertuodama užsienyje, taigi mano biografija padarė įspūdį Mičigano universitetui. Svajonių darbą gavau 30 metų anksčiau, nei tikėjausi.

Keliauti po pasaulį ir skambinti karilionu įvairiose šalyse – taip pat svajonės išsipildymas. Kiekviename mieste man įteikiamas raktas nuo istorinio bokšto, turiu galimybę užkopti į jo viršų ir iš ten pamatyti miestą, be to, dalinuosi muzika su visais jo gyventojais.

Tffany Ng / Michael Pihulic nuotr.

Tffany Ng / Michael Pihulic nuotr.

Kokią vietą karilionas užima šiuolaikinės muzikos pasaulyje? Gal jis laikomas archajišku, o gal egzotišku?

Jis yra nepastebimas, kad ir kaip ironiškai tai beskambėtų. Karilionininką girdi visi, niekas nemato. Tad stengiuosi išnaudoti visas galimybes ir šį instrumentą pristatyti kompozitoriams.Ypač tiems, kurie dar tik pradeda karjerą – ką gali žinoti, galbūt, pamėgę karilioną, jam kūrinius rašys visą gyvenimą? Ir išties, neretai kompozitoriai susižavi plačiu kariliono varpų spektru. Tokių mano pastangų rezultatas – apie 40 per pastaruosius 3 metus karilionui parašytų kūrinių. Juos atlieku visame pasaulyje, taigi tikiuosi, kad bendradarbiavimas naudingas abiems pusėms – man ir kompozitoriams.

Šiuolaikinė muzika dažnai atliekama nedidelėse salėse, išsilavinusiam klausytojui, perkančiam bilietą. Šiuo atveju karilionas siūlo unikalią galimybę būti išgirstiems viso miesto ar jo rajono – nemokamai! Esu turėjusi puikių patirčių su žmonėmis, kurie iš esmės nebuvo susidūrę šiuolaikine muzika, bet po mano koncerto atrodė labai susidomėję ir žadėjo tęsti pažintį. Tarp tokių „atsivertėlių“ daug įdomių asmenybių – pavyzdžiui, vienuolių ar karo akademijų darbuotojų. Turime stengtis pasiekti ir tokią auditoriją.

Tavo programos pristatyme daug dėmesio skiriama moterims. Ar pritartum, kad lyties ir kariliono santykis – nelengvas klausimas? 

Iki pat XX a. antrosios pusės karilionas buvo laikomas vyrišku instrumentu, anksčiau juo profesionaliai grojo tik vyrai. Aišku, moterys galėjo groti namuose, bet juk „naminių“ karilionų nebūna. Kai XX a. pirmoje pusėje Belgijoje kilo nauja susidomėjimo šiuo instrumentu banga, jis buvo pristatomas kaip patriotiškas ir labai vyriškas.

To laikmečio piešiniuose karilionieriai vaizduojami pasiraitoję rankoves, lyg įrodinėjantys instrumentui, kuris čia bosas. Net muzika buvo kuriama „atletiška“, o tai irgi buvo privalumas vyrams. Moterys, norėjusios studijuoti karilioną, nebūdavo priimamos.

Pokyčiai prasidėjo nuo JAV – matyt, todėl, kad valstijose nebuvo vyriškosios tradicijos. Kariliono istorija čia prasidėjo XX a. 3 dešimtmetyje, viena pirmųjjų JAV karilionininkių buvo portugalų kilmės moteris Mary Mesquita Dahlmer, kuri netgi grojo prezidentui Franklinui Ruzveltui. O Europoje ir šiandien tarp karilionininkų daugiau vyrų.

Mane lyčių nelygybė erzina. Jokia moteris nėra laimėjusi prestižiškiausiame kariliono konkurse, kuris vyksta Belgijoje. Iš dallies todėl, kad karilionas, kuriuo skambina konkurso dalyviai, yra gigantiškas, juo groti reikia daug fizinių jėgų – na, ir kūriniai čia skamba iš XX a. pradžios repertuaro, tie „atletiškieji“ – jie, beje, iki šiol labai populiarūs. Europoje aš net sulaukiu komentarų apie „moterišką prisilietimą“ man grojant. O tai – visiška nesąmonė, nes mane groti mokė vyras – Geert D’hollander.

JAV karilionininkų ir karilionininkių yra maždaug po lygiai. Taigi mano misija yra ir skatinti moteris kompozitores kurti šiam instrumentui, nes tai – kiek didesnė problema. Bibliotekų lentynose kalnai vyrų kompozitorių kūrinių, o moterų ar tų asmenybių, kurių tapatybės nepatenka į dvinarės lyčių sistemos ribas („non-binary“, – red. past.), darbų beveik nerastumėte. Tai – nesąžininga mano studenčių ar „non-binary“ studentų atžvilgiu – norėčiau, kad jie rastų asmenybių, į kurias galėtų lygiuotis. Studentai vyrai tokių pavyzdžių turi apsčiai.

Paminėjai studentus, tad pasikalbėkime apie tavo dėstymo patirtį. Ar akademinis darbas turi įtakos tau, kaip menininkei? Ir ar daug jaunuolių mokosi groti karilionu?

Man muziką sudaro trys aspektai – atlikimas, mokymas ir muzikos istorijos suvokimas. Visi jie susiję tarpusavyje, visais trimis ir žongliruoju. Pati esu turėjusi išskirtinių mokytojų, kurie daug prisidėjo prie mano karjeros, tad jaučiuosi įpareigota perduoti tai, ką iš jų išmokau, toliau. Iš tiesų studentų anketų sulaukiu labai daug, ne visus galiu priimti, bet tuos, kuriems nepasiseka, raginu bandyti vėl. Kiekvieną semestrą dėstau 23 studentams, geriausiuosius kviečiu stoti į kariliono magistrantūrą.

O mano studentai puikūs! Jų įžvalgos tikrai turi įtakos mano pačios interpretacijoms ir technikai.

Tiffany Ng asmeninio archyvo nuotr.

Tiffany Ng asmeninio archyvo nuotr.

Daug keliauji, tad turbūt turi ką papasakoti apie tai, kaip pasaulyje skiriasi kariliono kultūra? Ar teko susipažinti su šio instrumento tradicijomis Lietuvoje?

Tradicijos savitos kiekvienoje šalyje! Visur savas repertuaras, ir, tiesą sakant, galėtume aktyviau mainytis vieni kitų muzika bei mokytis vieni iš kitų atlikimo technikos. Žinoma, nereikėtų pamiršti, kad ir kariliono klaviatūros dažnai skiriasi, priklausomai nuo šalies.

Kaip jau sakiau, Šiaurės Amerikoje – taip pat ir Australijoje – lyčių klausimas nėra problema. Lyčių nelygybė aktualesnė tose šalyse, kuriose kariliono istorija skaičiuojama šimtmečiais. Apmaudu, bet ši problema akivaizdi Belgijoje, Nyderlanduose, kur kariliono tradicijos nuostabios ir nuostabiai išlaikytos.

Labai džiaugiuosi, kad Lietuvoje turite karilionierę Austėją Staniunaitytę – ji puiki atlikėja. Tai Austėja pakvietė mane į festivalį Kaune, ir kai ji paminėjo, kad moterys tik dabar tampa pastebimos Lietuvos kariliono pasaulyje, supratau, kad turiu paruošti būtent moterų kompozitorių kūrinių programą. Ją pavadinau „Women Rock the Bells“ („Moterys, valdančios varpus“, – red. past.).

Lietuviškajai kariliono scenai nestinga inovacijų, tad pagrindas yra, tereikia tęsti darbus. Pavyzdžiui, pripažinti sau patiems, kad pusė kariliono klausytojų yra moterys, tad jos nusipelno girdėti moterų sukurtą ir atliekamą muziką. Na, po tų dešimčių metų, kai girdėjo tik vyrišką. Visiems juk užteks vietos.

Nors visuomet stengiuosi groti kuo daugiau kompozitorių kūrinių, vykdama į Kauną pasistengiau dar labiau. Kariliono scena Lietuvoje jau pažįstama su elektronika, o tai – mano mėgstamas derinys. Visgi elektroninė muzika – vyrų dominuojamas žanras. Tad didžiuojuosi, kad galėsiu Kaune pristatyti elektroninės muzikos kūrėjų moterų Laura Steenberge ir Yvette Janine Jackson darbus.

Daugiau apie Tarptautinį Kauno kariliono muzikos festivalį.

Daina Dubauskaitė

„Excel“ Mikelandželas iš Japonijos Kaune dalinosi kūrybos paslaptimis (interviu)
Oficialiai Sugiharos savaitei jau pasibaigus renginio partneriai Netikėtos Japonijos kultūros festivalis „nowJapan“ visus norinčius Kauno menininkų namuose supažindino su Tatsuo...
Apie „Getą“ su Aleksandra Jacovskyte
Rugsėjo pabaigoje Nacionalinis Kauno dramos teatras ir Gintaras Varnas kviečia į pirmąją sezono premjerą – spektaklį „Getas“. Jis sukurtas...
Mėnesio tema. Marijos blogas
1982-aisiais iš Maskvos į Alytų, kur įsidarbino vargonininke, atvykusi Marija Oniščik jau daug metų gyvena Kaune, kur įsikūrė įstojusi į...
Mėnesio tema. Tas kitas šeštas žaidėjas
Prieš kokias šešias dešimtis metų Vidas Mačiulis, Cezario (pavadintas pagal Raudondvario bažnyčios architektą) sūnus, Jono (Mačiulio, bet ne Maironio,...
„Excel“ Mikelandželas iš Japonijos Kaune dalinosi kūrybos paslaptimis (interviu)
Oficialiai Sugiharos savaitei jau pasibaigus renginio partneriai Netikėtos Japonijos kultūros festivalis „nowJapan“ visus norinčius Kauno menininkų namuose supažindino su Tatsuo...
Apie „Getą“ su Aleksandra Jacovskyte
Rugsėjo pabaigoje Nacionalinis Kauno dramos teatras ir Gintaras Varnas kviečia į pirmąją sezono premjerą – spektaklį „Getas“. Jis sukurtas...
Mėnesio tema. Marijos blogas
1982-aisiais iš Maskvos į Alytų, kur įsidarbino vargonininke, atvykusi Marija Oniščik jau daug metų gyvena Kaune, kur įsikūrė įstojusi į...
Mėnesio tema. Tas kitas šeštas žaidėjas
Prieš kokias šešias dešimtis metų Vidas Mačiulis, Cezario (pavadintas pagal Raudondvario bažnyčios architektą) sūnus, Jono (Mačiulio, bet ne Maironio,...
#kaunaspilnas
Žymėkite savo nuotraukas #kaunaspilnas ir dalinkitės Kaunu. Kiekvieną mėnesį viena iš pažymėtų nuotraukų yra išleidžiama nemokamo atviruko formatu.
Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.
Patys skaitomiausi
Globoja
Leidžia