Mėnesio tema. Sumauta pavara

Prieš kurį laiką feisbuke pasirodė naujas puslapis, pavadintas dviprasmišku žodžių junginiu. „Sumauta pavara“ pasiūlė kokybiškų publikacijų apie automobilių istoriją ir įsimintinus jos taškus. Už šį virtualų žurnalą atsakingi du kauniečiai – Paulius Gaurilčikas ir Aurimas Grinys.

Pradėkime nuo banalumų: kaip kilo tokia mintis – pristatyti automobilizmo istoriją galbūt ne pačiam didžiausiam, tačiau, kaip žinia, ištikimam interesantų būriui? Pastebėjote normalių automobilizmo istorijos publikacijų stygių?

A. G.: Paulius – projekto krikštatėvis. Aš prisijungiau po poros savaičių – „Sumautą pavarą“ man tiesiog išmetė feisbuko sraute. Suskaičiau tuos kelis buvusius tekstus iki skutų ir pagalvojau: „O, reiktų ir pačiam pabandyti.“ Parašiau Pauliui ir prieš pat 2016-ųjų Kalėdas debiutavau internetuose kaip rašytojas.

P. G.: Lietuvoje toks dalykas pats neišsilaikytų – aukšto lygio leidinio turbūt niekada nebus. Tad lieka tik entuziastai. Bet rašydamas negalvoji, yra stygius ar ne. Tiesiog rašai.

A. G.: Stygius tikrai juntamas. Didžioji dalis autopuslapių koncentruojasi į naujausius automobilius ir sportą. Senienos lieka užmirštos. O jos tikrai daug kam įdomios.

Kaip renkatės temas?

P. G.: Šauna į galvą ir tiek, nelabai išeitų mus sukategorizuoti. Tiesiog tai mūsų erdvė, kur kažką parašę iš karto galime paskelbti.

Menka paslaptis ar staigmena, kad dar tarpukariu Kaunas buvo Lietuvos automobilizmo gimtoji vieta – motorizuočiausio miesto titulas Kauną persekiojo net ir sovietmečiu. Ar daug teko domėtis mūsų autoistorijos retrospektyva?

A. G.: Man – nemažai. Domėjausi ir Amerikos lietuvių bendrovės (AMLIT) veikla tarpukariu, ir Kauno autobusų gamykla (KAG). Daug kas nežino, jog Kaunas buvo Lietuvos automobilių pramonės centras. Na, centriukas gal labiau. Įdomu, kad net sovietmečiu Kaune beveik kiekvieno tėtis ar senelis turėjo automobilį – visiška fantazija didžiojoje dalyje SSRS, kur automobilis buvo labiau prabangos prekė. Su laiku supratau, kad kaunietis ir automobilis yra kaip… Nors ne, nesakysiu (šypsosi).

Kokių transporto priemonių nepriimtumėt į savo garažą? Koks automobilis kiekvienam iš jūsų būtų tas pats pačiausias?

P. G.: Nepirkčiau sovietinių, nes o kam? Visus kitus imčiau.

A. G.: Pritariu kolegai. Nebent kokią Brazausko „Volgą“ – įdomu pasižiūrėti, kur buvo vežiojama Kristina (šypsosi).

P. G.: Favoritų neišskirčiau, man patinka labai daug kas. Bet jeigu rinkčiausi vieną, tai būtų „Citroen DS“. Nežinau, ar kas nors kada nors dar buvo sukūręs revoliucingesnį automobilį – visomis prasmėmis. Na gerai, variklis prastas, bet visa kita buvo kosmosas. Hidraulinė pakaba, kai kitos mašinos dar buvo su lingėm ir t. t. Tikrai, kuo labiau domiesi automobiliais, tuo mažiau ką nors gali išskirti, nes visi turi įdomių aspektų.

A. G.: Norėčiau „Jaguar E-Type“. Gražiausias kada nors pagamintas automobilis. Ir to paties DS’o norėčiau. Dar jaučiu didelę pagarbą „Ford T“ – jeigu ne jis, vargu ar automobilis šiandien būtų tokia prieinama prekė.

... o gal „Datsun“?

… o gal „Datsun“?

Prieš keletą savaičių Seimo garažas skelbė automobilių aukcioną – ar nekilo pagunda įsigyti Česlovo Juršėno „Audi V6“?

A. G.: Ta mašina keturiais varomais – tegul važinėjasi pasieny (šypsosi). Jeigu Juršėnas būtų vairavęs „Volvo“, būtų kita šneka.

P. G.: Juršėno „bulka“ į Grūto parką labiau tiktų.

Jeigu gautumėte licenziją kurti lietuvišką „Top Gear / Grand Tour“, apie ką būtų pirmasis epizodas?

A. G.: Apie mūsų tautinius automobilius – „bulką“, „cepeliną“, golfą ir t. t. Ir, be abejo, padaryčiau „Top Gear“ lyginamąjį testą – taip ir matau kaip golfas bando įveikti „Hammerheadą“ su pilnu salonu vandens.

P. G.: Dar būtų geras reportažas apie 9 dešimtmečio „Žigulių“ tiuningą, bet labai sunku rasti vaizdinės medžiagos. Ten tiek potencialaus paveldo buvo: kalinių darbo bėgių rankenos su vabalu viduje, „Kamei“ purvasargių klonai, grotos ant penktukų galinių langų, plastikiniai „moldingai“ ant aštuntukų….

A. G.: …ratų diskai praplatinti iš dviejų darant vieną, „Blaupunkt“ juosta ant galinio stiklo, skraidančiomis lėkštėmis uždengti pirmuko žibintai, kurių skersmuo idealiai atitiko. Laidos svečias, be abejo, būtų Viga (9 dešimtmečio Kauno automobilių tiuningo scenos garsenybė Vygantas Pilipavičius – aut. past.).

Esat parašę jau tikrai solidų kiekį straipsnių. Ką šiuo metu laikote savo asmeniniais magnum opus?

A. G.: Mano mylimiausi būtų apie Žemaičių plentą ir apie Gianni Agnelli – ko gero, vieną įdomiausių asmenybių visoje autopramonės istorijoje.

P. G.: Aš tikrai tokio neturiu. Čia kaip su vaikais – negali išsirinkti, kuris geresnis. Aurimas – geresnis rašytojas. Aš, kaip inžinierius, galbūt pritrūkstu vaizdingesnio stiliaus.

A. G.: Paulius įdomesnių techninių dalykų parašo – man ne visada taip gražiai išeina pateikti duomenis apie variklio kubatūrą ar pakabos kietumą.

Vienas populiariausių Aurimo tekstų – apie Žemaičių plentą ir jo potencialą. Papasakok apie tai plačiau.

A. G.: Mintis kilo paprastai – turiu pomėgį lituanizuoti amerikietiškus dalykus. Nusprendžiau, kad Lietuvai reikia turėti savo „Route 66“. Nemažai šalių turi nacionalinius kelius, tapusius vietinės kultūros simboliais. O kodėl Lietuva negali turėti savo, galbūt į paveldo sąrašus įtraukto kelio? Ir ne tokio, kur būtų pakabinta kažkokia lentelė „čia buvo kelias“, o gyvo.Juo būtų įdomu važiuot, juo per Lietuvą keliautų užsieniečiai, būtų galima sukti kelio filmus. Tada ir prisiminiau Žemaičių plentą ir jo reikšmę tarpukario Lietuvai.

Kauno centrinis paštas ir amerikietiškasis „Cord“

Kauno centrinis paštas ir amerikietiškasis „Cord“

Prieš kurį laiką pagarsėjo Pauliaus kurtos iliustracijos, kur Kauno tarpukario architektūra vaizduojama su atitinkamo laikotarpio automobiliais. Kaip kilo ši mintis?

P. G.: Nuo vaikystės svajojau būti autodizaineriu. Tačiau 10 dešimtmečio Kaune, kai baigiau vidurinę, viskas buvo kitaip nei dabar. Vis dėlto meilė geram dizainui ir geriems piešiniams nemiršta. Tai dabar, jau po daug metų, sumaniau papaišyti. Mokydamasis piešti pabandžiau Kauno modernizmą sujungti su tuometiniais automobiliais, kurie potencialiai galėjo būti to meto Kaune. Taip ir gimė tie piešiniai – visi sukurti naktį, nes diena rezervuota kitiems reikalams. Viliuosi dar sulaukti laiko, kai visi tie pastatai bus preciziškai restauruoti.

facebook.com/sumautapavara

Gale sėdėjo Paulius Tautvydas Laurinaitis
Tekstas publikuotas „Kaunas pilnas kultūros“ 2018 m. rugpjūčio rubrikoje „Mėnesio tema“

Mėnesio tema. „Nuepiko“, arba du krepšininkai ir aukštaūgis
„Dabar dvi paras sėdėjau prie kompiuterio ir montavau, tai jau vos kenčiu, kaip noriu muštis su Mariumi“, – per...
Mėnesio tema. Petrašiūnų tango
„Kaip jūs mus radote?“, – kviesdama užeiti į tango studiją klausia Brigita Rodriguez. Jos vyras Carlosas tuo metu velkasi...
Iš arti ir iš toli apie festivalį „Kaunas mene“ (interviu)
„Neprisimenu pirmo“, – matyt, visai ne juokais sako galerijos „Meno parkas“ direktorius Arvydas Žalpys, paprašytas palyginti 1-ąjį ir jau...
AURA28. Žala per dvi savaites
Į Nacionalinį Kauno dramos teatrą ir kitas erdves grįžo tarptautinis šokio festivalis AURA28 (skaičiai pavadinime simbolizuoja 28-erius festivalio metus),...
Mėnesio tema. „Nuepiko“, arba du krepšininkai ir aukštaūgis
„Dabar dvi paras sėdėjau prie kompiuterio ir montavau, tai jau vos kenčiu, kaip noriu muštis su Mariumi“, – per...
Mėnesio tema. Petrašiūnų tango
„Kaip jūs mus radote?“, – kviesdama užeiti į tango studiją klausia Brigita Rodriguez. Jos vyras Carlosas tuo metu velkasi...
Iš arti ir iš toli apie festivalį „Kaunas mene“ (interviu)
„Neprisimenu pirmo“, – matyt, visai ne juokais sako galerijos „Meno parkas“ direktorius Arvydas Žalpys, paprašytas palyginti 1-ąjį ir jau...
AURA28. Žala per dvi savaites
Į Nacionalinį Kauno dramos teatrą ir kitas erdves grįžo tarptautinis šokio festivalis AURA28 (skaičiai pavadinime simbolizuoja 28-erius festivalio metus),...
#kaunaspilnas
Žymėkite savo nuotraukas #kaunaspilnas ir dalinkitės Kaunu. Kiekvieną mėnesį viena iš pažymėtų nuotraukų yra išleidžiama nemokamo atviruko formatu.
Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.
Patys skaitomiausi
Globoja
Leidžia